Roziérová vzducholoď

Roziérová vzducholoď

29. leden 2014, 14:53

Dne 15. prosince 2013 se uskutečnil první zkušební vzlet nového typu vzducholodě. Nosné médium tvoří kombinace horkého vzduchu a helia. Tak vznikl úplně nový typ FAI kategorie BM - roziérová vzducholoď.

Pilot zkušebního letu: Leonid Ťuhtjajev (RUS), vícenásobný držitel různých světových rekordů s aerostaty.
Místo: Kyjev, Ukrajina (za laskavé pomoci a v zařízeních našeho dealera Sergeje Skalka a přítele Alexeje Jegorova)

Idea nové konstrukce vznikla u našeho dlouholetého partnera v Moskvě - Russian Aeronautilacal Association pod vedením našeho generálního dealera v Rusku, Stanislava Fjodorova. Balóny Kubíček dodali do společného projektu obal horkovzdušné části. Gondolu ještě doplní hořáky naší výroby.
A o co u roziérové vzducholodi vlastně jde? Jednoduše ovládnout 2 560 m3 horkého vzduchu a 600 m3 helia.
Uvnitř těla vzducholodě jsou umístěny podlouhlé doutníkové balonety (proto také ten zvláštní tvar z průřezu), každý o objemu 300 m3. Balonety jsou vyjímatelné, což umožní létat i jako v klasické horkovzdušné vzducholodi.

Výhody tohoto typu lze shrnout do následujících bodů:

  1. levný provoz - je asi zbytečné uvádět, že hélium je drahé. Kombinace obou použitých médií zlevňuje provoz.
  2. snazší manévrovatelnost - zatímco horký vzduch (kategorie BX) lze ovládat pouze vlevo-vpravo směrovkou, toto nové zařízení má navíc aerodynamické ovládání nahoru - dolů (výškovky). Po vertikální ose, podpořené ještě ovládáním přihřátím vzduchu, bude velmi snadno manévrovatelné, použitelné i v omezeném prostoru.
  3. větší rádius - tlakování ocasních ploch není realizováno vzduchem od vrtule jako u BX typu vzducholodi. Při vysokých otáčkách motoru (rychlých letech) se totiž vzduch uvnitř příliš ochlazoval, což nepříznivě ovlivňovalo spotřebu. Vnitřní přetlak proto nyní tvoří systém 8mi elektrických ventilátorů. Díky tomuto řešení lze u BM typu předpokládat zvětšení operačního rádia na zhruba 40 km (pro srovnání: u typu BX je to 5-8 km). Světový rekord (na typu BX ho drží Nikolaj Galkin) je 105 km, na této vzducholodi se ho pokusíme překonat 3-4x (snad až 400 km!). Stejné navýšení očekáváme ve výdrži letu (doba letu).

Od nového zařízení si slibujeme lepší komerční využití, levnější než v klasických zeppelinech, které však dovolí více osob na palubě a větší operační rádius než běžná horkovzdušná vzducholoď.

Říká se, že letadla létají tak, jak vypadají. Tento aerostat vypadá skvěle, posuďte sami. Je skoro jisté, že se jeho kvalita prokáže při dalších zkušebních letech. Přejeme mnoho úspěchů při jeho dokončení a nových rekordech!

POZOR!!! Hledá se jméno pro tuto vzducholoď. V Rusku je tradicí pojmenovávat nové vzducholodě stejně jako námořní koráby a to podle druhů ptáků, tak zkuste i vy vymyslet jméno.


Odpovíme Vám:

Kamila KolářováKamila, asistentka obch. odd.
odpoví vám na cokoli

  captcha

odpovime_martinMartin, obchodník
zodpoví vaše obchodní dotazy. Stará se o zákazníky z Česka

  captcha

Ivo BrzákIvo, obchodník
zodpoví vaše obchodní dotazy

  captcha

Milan, obchodníkcrew_MMx_copy
zodpoví vaše obchodní dotazy

  captcha

David, sales manager
zodpoví vaše obchodní dotazy

  captcha

Ondřej BenešOndřej, servis a poprodejní péče
řeší opravy, pravidelné prohlídky, reklamace a stížnosti

  captcha

odpovime_radimoRadim, vedoucí tech. oddělení

zodpoví technické dotazy

  captcha

Radim PoláčekRadim, výkonný ředitel
přijímá nabídky ke spolupráci a pochvaly všeho druhu

  captcha

Petr KubíčekPetr Kubíček

Co dodat?

  captcha