V minulých dnech proběhlo další kolo jednání pracovní skupiny zabývající se pilotními licencemi pro horkovzdušné balóny a vzducholodě a volné plynové balóny. Oproti poslednímu setkání jsme měli možnost vyslechnout názory i expertů EASA, zejména v oblasti zdravotní způsobilosti pilotů.
Jak bylo řečeno, úkolem této skupiny je zjednodušení a zpřehlednění stávajících pravidel pro udělování a udržování pilotních licencí, tedy pravidel pro žáky, piloty, instruktory a examinátory balónů, tedy PART-FCL. Ten se však již pro balóny nebude uplatňovat, má jej nahradit právě vznikající PART-BAC (Balloon Crew). Tento předpis již bude obsahovat pravidla pouze pro balóny, takže se již nebude třeba zabývat devítisetstránkovým Part-FCL.
Na tomto jednání se expertní skupina shodla na:
- Zrušení přebytečné kvalifikace LAPL(B)
- Zjednodušený medical LAPL se bude moci uplatnit pro nekomerční lety s licencí BPL. Class 2 medical
- Zjednodušení pravidel pro nedávnou zkušenost (3 lety v posledních 180 dnech, libovolná velikost balónu). Chybějící lety bude moci zvládnout v rámcijednoho letu s mezipřistáními
- Zvýšení intervalu mezi lety s instruktorem pro nekomerční lety z 24 na 48 měsíců
- Zjednodušení pravidel pro kotvené lety. Těsnou většinou bylo nakonec schváleno, že v rámci zjednodušení základního výcviku mají mít kotvené lety samostatnou kvalifikaci.
- Snaze o zvýšení limitu věku pro komerční lety s balóny (nyní 70 let). Bohužel úplné zrušení je v tuto chvíli nereálné
Je však třeba podotknout, že se jedná pouze o závěry expertní skupiny. Vlastní schvalovací proces přes EASA a EK bude ještě na dlouhé měsíce, takže konečné znění předpisů může dostát změn. Další jednání je naplánováno na konec Listopadu a bude se zabývat výcvikem a examinátrostvím. Pokud vás napadá jakákoliv poznámka či připomínka, dejte nám prosím vědět, taď je ten správný čas něco změnit!