Koš horkovzdušného balónu je v principu velmi jednoduché zařízení. Základ tvoří dva ocelové rámy (spodní a horní), mezi něž je vloženo několik pevných ratanových tyčí, tzv. manil, a pak také tzv. štafle - vertikální ratanové dvoupruty. Těleso koše potom dotváří vlastní ratanový výplet, kdy jsou pruty horizontálně vplétány do sítě manil a štaflí.
K vypletenému tělesu koše se připevní podlaha z voděodolné překližky vyztužená lyžinami. Horní obruba koše je čalouněná.
Proč ratan?
Ratanový výplet koše tvoří hlavní, charakteristickou část koše. Ratan používáme k výrobě košů v naší továrně od počátku, protože má zcela unikátní vlastnosti, které se zatím žádnému uměle vyvinutému materiálu nepodařilo nejen překonat, ale ani dostatečně napodobit.
Hlavní předností ratanu je jeho pružnost. Při kontaktu koše se zemí při přistání se podstatná část dopadové energie utlumí v elastické deformaci prutů. Zároveň každý dotyk prutu s vedlejším prutem vytvoří třecí plochu, kde se dopadová energie přemění třením v teplo.
Pokud je během přistání koš vlečen po zemi, může dojít k poškození ratanových prutů, při němž ale nevznikají žádné ostré hrany nebo jiné prvky nebezpečné pro posádku v koši. A navíc, jakožto přírodní prut, vypadá i při menším poškození stále obstojně a estetická stránka koše tak netrpí. Zkuste si představit rychlé přistání s krásně nalakovaným košem z hladkého kompozitu.
Při správném použivání také ratanový výplet nepotřebuje (mimo občasného navlhčení) prakticky žádnou údržbu. Je neuvěřitelně trvanlivý. V USA jsou některé koše v provozu i více než 40 let.
Kritické díly koše
Z pevnostního hlediska je primárním prvkem ocelové lano zakončené v karabině koše. Lana jsou vedena stěnou koše a pod podlahou. Důležitým prvkem jsou také podélné lyžiny podlahy, které rovnoměrně roznáší zatížení po celé délce koše. Ocelové rámy se na přenosu sil přímo nepodílí, zásadně však zvyšují celkovou tuhost koše.
Podobně jako u obalu jsou nosná lana, která při koši položeném na zemi leží vpravo dole (při pohledu z koše do obalu) označena červeně. Ostatní nosná lana jsou označena černě. Pokud je tedy spojeno "červené" lanko obalu i koše, je tak zaručena správná orientace koše vůči obalu.
Důležitým prvkem z hlediska bezpečnosti jsou i poutací popruhy láhví. Obecně se toleruje i použití poutacích popruhů láhví jiných výrobců balónů, avšak poutací poruhy získané z otevřeného trhu se používat nesmí.
Pozor - na rozdíl od jiných balónových výrobců není na koších Kubíček z bezpečnostních důvodů povoleno použití kožených poutacích popruhů používaných v minulosti.
Podlahová plocha
Pro zajištění maximální bezpečnosti posádky v koši je třeba dodržovat minimální podlahovou plochu na jednoho pasažéra. V nejnovějších předpisech EASA je tato hodnota stanovena na 0,25 m2. Je založena na rozsáhlých zkušenostech z provozu a my se s ní plně ztotožňujeme. Při jejím nedodržení totiž výrazně stoupá riziko zranění při přistání, protože osoby v koši nemohou zaujmout správnou přistávací pozici.
Pro užití v praktickém provozu je v letové příručce tabelována celková podlahová plocha košů, od níž je nutné odečíst 0,15 m2 za každou palivovou láhev koši. Zbývající plocha je potom dělena 0,25 m2 a výsledkem je maximální počet osob, které mohou při této konfiguraci letět.