Koše TT mají oddělený pilotní prostor a 4 pasažérské kóje, každou určenou pro 2, 3, 4, 5 nebo 6 pasažérů. Pilotní prostor je potom určen pro pilota a 6 palivových lahví. Celková kapacita košů je tedy pilot + 8, 12, 16, 20 nebo 24 pasažérů. V pilotní kóji je povolena ještě jedna dodatečná osoba, počet palivových lahví však musí být adekvátně snížen dle instrukcí v letové příručce.
Vnitřní výška u koše K32TT a K50TT může být na přání zadavatele zvýšena tak, aby byla umožněna instalace lahví velikosti King, u ostatních velikostí je výška pro tyto lahve standardem. U koše K85TT může být prodloužena pilotní kóje (a tím i délka celého koše) o 30 cm. Do takto zvětšené pilotní kóje lze umístit 8 palivových lahví namísto standardních šesti.
Standardní výbava koše je uvedena na zvláštní stránce a samozřejmě lze koše vylepšit celou řadou doplňků.
Rozměry a hmotnosti
Typ | Opt. počet osob | Doporučená velikost obalu [m3 / cuft] | Rozměr [m]* | Standardní. velikost láhve** | výška madla hořáku nad podlahou [m] |
K32TT | Pilot+8 | 5 100 / 180 | 2,50 x 1,60 | Prince | 1,88 |
K50TT | Pilot+12 | 7 000 / 247 | 3,00 x 1,60 | Prince | 1,88 |
K50TT8 | Pilot+12 | 7 000 / 247 | 3,00 x 1,60 | King | 1,88 |
K60TT | Pilot+12 až 16 | 8 500 / 300 | 3,80 x 1,60 | King | 1,88 |
K70TT | Pilot+16 až 20 | 10 000 / 350 | 4,40 x 1,60 | King | 1,88 |
K80TT | Pilot+20 až 24 | 12 000 / 425 | 4,80 x 1,60 | King | 1,88 |
K85TT | Pilot+24 | 14 200 / 500 | 5,20 x 1,60 | King | 1,88 |
* Jedná se o přesný rozměr ve spodní části koše. Pro nakládání na vozík je třeba počítat cca 8-10 cm navíc pro vnější madla, v případě skříňového vozíku pak cca 15-20 cm navíc kvůli, koženému čalounění horní hrany koše.
** Vnitřní výška košů s vhodnýchu pouze pro láhve velikosti Prince může být na přání upravena tak, aby byla umožněna instalace i lahví velikosti King.
Povolené kombinace s obaly a hořáky najdete v této tabulce.
T nebo TT koš?
Plánujete-li provoz 8 nebo 12 pasažérů, je třeba zvolit mezi košem T/Y a nebo TT. TT koš určitě poskytuje více soukromí, prostoru a lepší výhled z koše pro pasažéry, avšak následující nevýhody by měly být také uváženy:
- TT koš je težší než T koš (více pletení)
- Pilot vidí pouze na dvě strany koše (na tři u T/Y košů)
- Pilot složitěji komunikuje s pasažéry, musí mluvit na dvě strany
- Pasažéři jsou v T/Y koši lépe chráněni před teplem hořáku.
Rozdíl mezi K50TT a K50TT8
Oba tyto koše mají shodný rozměr i rozložení přepážek. Jediný podstatný rozdíl je v počtu podpěr hořáku - koš K50TT má 4, K50TT8 má 8. Důvod osmityčové varianty je možnost umístění dveří do této velikosti koše. Dodatečnými výhodami koše K50TT8 v porovnání s K50TT je zvýšená tuhost koše, vedení palivových hadic mimo pasažérské kóje a možnost instalovat 40kg láhve bez příplatku za zákaznickou úpravu. Nevýhodou je potom zvýšená hmotnost koše.
Rozdíl mezi K80TT a K85TT
Oba tyto koše jsou určeny pro 24 pasažérů a konstrukčně jsou si velmi podobné - liší se pouze v délce koše. Praktický rozdíl je v tom, že u koše K80TT je 24 pasažérů počet maximální, zatímco u koše K85TT optimální. Pokud je tedy plánován provoz právě pro 24 pasažérů, je K85TT tou správnou volbou.
Proč není v nabídce koš YY
Občas dostáváme poptávky po koši o půdorysu YY. Přestože se snažíme zákazníkům vycházet v maximální míře vstříc, tento požadavek se snažíme jim spíše rozmlouvat. Zde jsou uvedeny hlavní důvody proč tomu tak je:
- Pilot má výrazně zhoršený výhled z koše
- Palivové hadice musí být vedeny přes pasažérskou kóji
- V pilotní kóji může být pouze pilot (standard je pilot + 1).
- Koš nemůže být vybaven dveřmi
- Zvýšená cena zákaznické modifikace z důvodu nutnosti dodatečné EASA certifikace
- Ztížené nakládání palivových lahví
- Ztížené nastupování / vystupování pilota - žádné stupy pro pilota.